Met zo’n beginnende fotografie onderneming moet je wel wat dingen leren.    En je krijgt best wel vaak tegengestelde adviezen!

Zo werd een tijdje geleden tegen mij gezegd dat ik eigenlijk niet zo vaak moet publiceren op Facebook en Instagram. Anders worden de mensen moe van je en kijken ze niet meer naar je foto’s.   Maar dan vandaag: mij werd gevraagd waarom ik niet veel meer foto’s publiceerde, want dan word je er wat vaker aan herinnerd dat je eigenlijk ook zo’n foto wilt!

Of neem deze: Ik kreeg het advies om helder te communiceren hoeveel euro een fotoshoot kost (voor een gewone particulier dan). Redelijk kort daarna iemand anders: ga nooit tarieven noemen op website op facebook, maar zeg altijd “tarief op aanvraag”.

Nog eentje: neem in je algemene voorwaarden op dat je een foto zonder expliciet tegenbericht mag gebruiken voor publiciteitsdoeleinden.   En kort daarna: publiceer in principe niet, en ga alleen bij de aller-aller-allerbeste foto’s in overleg met je klant om te vragen of ie online mag.

Tsja.   Als je met alle adviezen mee gaat die je krijgt, dan draait je gedrag nog heftiger rondjes dan het windvaantje op het dak van een protestante kerk.   Maar het is eigenlijk altijd zo met adviezen: luister naar wat mensen zeggen én naar hun argumenten. En doe dan vervolgens wat je zelf het beste lijkt.

Na wat vallen en opstaan en heroverwogen inzichten ben ik er wel zo’n beetje uit.

  • Ik wil zo vaak als mogelijk publiceren want dan weten de mensen dat ik besta en wat ik kan en wat ik bied.
  • Tarieven zijn op aanvraag, want naast een basisbedrag zijn er factoren waar tarieven van afhankelijk zijn, zoals wel of niet lokatiefotografie, wel of niet voor bedrijven.
  • Ik wil vanaf het begin helder maken dat ik de foto eigenlijk voor publicatiedoeleinden wil gebruiken . Maar wel altijd hardop uitgesproken en alleen na akkoord van de klant.

En als ik je een advies mag geven: doe een shoot bij mij; je krijgt een foto die net dat beetje meer catch heeft 😉